Kako radi klima uređaj u automobilu?

Klima uređaj za automobil je sustav koji je dizajniran za regulaciju temperature i vlažnosti zraka u kabini vozila, osiguravajući ugodno okruženje za putovanje.

Radi na principu rashladnog ciklusa koji uključuje četiri osnovne komponente: kompresor, kondenzator, isparivač i ekspanzijski ventil. Proces rada klimatizacijskog sustava:

  1. Kompresor: klima uređaj započinje s radom u kompresoru kojeg pokreće motor automobila. Njegova uloga je komprimirati rashladni plin za klima uređaj automobila (obično R134a ili R1234yf) i podići tlak i temperaturu rashladnog sredstva.
  2. Kondenzator: Pod visokim tlakom i temperaturom, komprimirano rashladno sredstvo klima uređaja napušta kompresor i prelazi u kondenzator, koji se obično nalazi u prednjem dijelu automobila, iza hladnjaka. U kondenzatoru A/C plin predaje toplinu okolini i istovremeno se kondenzira, prelazeći iz plinovite u tekuću fazu.
  3. Ekspanzijski ventil: nakon izlaska iz kondenzatora, tekuće rashladno sredstvo prolazi kroz ekspanzijski ventil, koji regulira njegov protok do isparivača. Ekspanzijski ventil smanjuje tlak rashladnog sredstva, što dovodi do isparavanja i hlađenja.
  4. Isparivač: tekuće rashladno sredstvo koje je napustilo ekspanzijski ventil prolazi u isparivač koji se nalazi unutar kabine automobila. U isparivaču rashladno sredstvo isparava, uzimajući toplinu iz zraka, što snižava temperaturu zraka u kabini.
  5. Ventilator i ventilacijski otvori: Ventilator upuhuje zrak u kabinu automobila kroz ventilacijske otvore. Taj zrak prolazi kroz isparivač gdje se hladi i zatim usmjerava u unutrašnjost vozila, čime se postiže smanjenje temperature.
  6. Rekuperacija i kontrola: U nekim modernim automobilima klima uređaj može biti opremljen dodatnim funkcijama kao što je rekuperacija ili ventilacija s povratom topline iz zraka koji se upuhuje u kabinu kako bi se smanjila potrošnja energije. Osim toga, klima uređaj može biti opremljen temperaturnim senzorima i automatskim kontrolama za održavanje postavljene temperature u automobilu.
  7. Odvod vlage: Klima uređaj u automobilu također može djelovati kao sredstvo za odvod vlage iz zraka u kabini. Dok se hladi, vlaga u zraku kondenzira se na kondenzatoru i zatim se ispušta izvan automobila. Ovaj proces pomaže u održavanju odgovarajuće vlažnosti u kabini i sprječava taloženje vlage na prozorima, što može uzrokovati zamagljivanje.
  8. Elektronička kontrola: U modernim automobilima klima uređaj često koristi sofisticirane elektroničke upravljačke sustave. Senzori temperature, solarni senzori, senzori vlage i drugi parametri okoline mogu se nadzirati kako bi se prilagodio rad klima uređaja prema vanjskim uvjetima i preferencijama vozača.
  9. Održavanje temperature: Sustavi klimatizacije automobila također su opremljeni funkcijama za održavanje postavljene temperature u kabini. Nakon što se postigne željena temperatura, klima uređaj automatski regulira rad podešavanjem brzine ventilatora, ciklusima hlađenja i grijanja.

Ovisno o modelu automobila i njegovoj opremljenosti, klima uređaj u automobilu može biti jedno-, dvo-, tro- ili čak četverozonski.

Važno je zapamtiti da je ključna komponenta odgovorna za njegov ispravan rad plin klima uređaja. Iz različitih razloga, količina plina za punjenje klima uređaja može se smanjiti nakon određenog vremena. Uzrok može biti curenje u sustavu, prirodno curenje ili čak manje oštećenje. Kada se to dogodi, postaje potrebno dopuniti A/C kako bi se vratila puna učinkovitost. Dopunjavanje klima uređaja je najlakši i najekonomičniji način za dopunjavanje rashladnog sredstva.

Ako odlučite sami napuniti klima uređaj, isplati se nabaviti set za ponovno punjenje klima uređaja u automobilu. To će nam omogućiti brzo i jednostavno provođenje postupka punjenja. Komplet za punjenje klima uređaja s brtvilom može biti osobito koristan ako se otkrije curenje u sustavu. Brtvilo u A/C plinu pomaže u uklanjanju manjih curenja, čime se osigurava da će A/C raditi dugotrajno i učinkovito.